M'Andryk News
Поради психолога

Підготовка до школи: що насправді є запорукою успішного навчання?


Сучасні батьки багато уваги приділяють підготовці дітей до школи. Але коли та як краще починати готуватися та, що значить правильна та корисна “підготовка”? Давайте поговоримо про це детальніше.

Для багатьох підготовка до школи - це заняття, максимально наближені до шкільних, коли діти сидять за партами, вчаться писати, читати й виконувати математичні дії. Звісно, деяким дітям дійсно цікаво навчатись у такому форматі, вони, навіть, успішно прогресують. Проте останні дослідження свідчать, що протягом перших трьох років навчання всі учні виходять приблизно на однаковий рівень незалежно від того навчалися вони писати та читати в 4-5 років чи в 6-7. Більше того, фізіологічно дитячий мозок опановує складні процеси, які необхідні для здійснення письмової діяльності та читання, приблизно у 6-7 років. Тож рання стимуляція академічних умінь не дає переваг у подальшому навчанні, ще й до того може принести більше шкоди, ніж добра.

Це відбувається здебільшого тому, що акцентуючи увагу на інтелектуальній діяльності, легко забути про насправді важливі основи навчання в ранньому віці. Наприклад, моторний розвиток, просторову орієнтацію, творчість та емоційно-вольову сферу. Справа в тому, що дитячий мозок особливо пластичний, і, звичайно, буде намагатися адаптуватися до тих вимог, які перед ним ставлять. Але навіщо навантажувати ще недостатньо сформовані відділи мозку? Чи не краще зробити акцент на розвиток тих навичок, які не просто зроблять навчання комфортним та успішним, але й дитину впевненою у собі в майбутньому?

image
Які вміння та навички роблять дитину успішною в першому класі?
Давайте відразу домовимось, що зараз йдеться не про рівень знань, а саме про рівень сформованості певних умінь.

Перш за все, потрібно звернути увагу на рівень розвитку виконавчих функцій. Що це означає? Якщо простими словами, перше, чому треба вчити дитину - утримувати увагу достатньо довгий час. Для першокласників максимально довгий час - 10-15 хвилин. Друге, що має освоїти дитина - здатність запам’ятовувати інформацію для подальшої роботи з нею (так звана робоча пам’ять). Третє - дотримуватися певних інструкцій і правил та контролювати імпульсивну поведінку. Четверте - планувати власну діяльність та організовувати себе та проявляти. 

Результати багаторічних досліджень констатують, що діти, які демонструють високий рівень розвитку виконавчих функцій, показують не просто кращі результати у навчанні, а й проявляють себе цілеспрямованими, успішними та реалізованими людьми у дорослому житті.

Звичайно, може здаватися, що говорити про навички в дорослому житті, коли мова йде про шестирічок і, навіть, семирічок зарано. Дійсно, відділи мозку, які відповідають за реалізацію даних функцій дійдуть до завершальної стадії ближче до 25 років. Але, зародки цих умінь формуються у достатньо ранньому віці. Крім того, чим краще розвинуті виконавчі функції, тим легшими та ефективнішими будуть адаптація та навчання у першому класі.

Щоб краще зрозуміти, як це працює, уявімо таку ситуацію. Початок уроку, двоє друзів-однокласників саме в розпалі гри, до класу заходить вчитель, просить підготуватися та перераховує все необхідне, що треба покласти на парту для уроку. Швидше налаштується і включиться в урок той, у кого виконавчі функції розвинені краще.
image
Вся суть у грі
У вас може виникнути закономірне питання: чому не можна розвивати трохи раніше те, для чого мозок буде готовий у 6-7 років, однак потрібно приділяти особливу увагу тому, що остаточно формується тільки у 25 років?

Відповідь на це питання давно розкрила народна мудрість, яка говорить: “Все життя - це гра”. Якщо ж говорити мовою науки, то гра - природній та провідний спосіб пізнання світу для дітей, і саме через гру вони досліджують світ як справжні науковці: здійснюють спостереження, вибудовують гіпотезу, проводять експеримент та роблять висновок. крім того, гра сприяє розвитку самостійності, комунікативних навичок, креативності та забезпечує психологічне здоров'я дитини.
image
Які ігри допоможуть підготуватись до школи?
Чи можна вигадати більш вдалий час для підготовки через гру, ніж час на карантині? Головне - вибрати правильні ігри та вірно їх впроваджувати. Адже сучасним дітям, які звикли, що їх життя заповнене іграшками, девайсами та щільним розкладом занять, іноді важко залишитися на самоті та придумати собі розвагу самостійно. Тож давайте поговоримо про те, в які ігри можна бавитися вдома, щоб справді підготувати дитину до школи.В першу чергу, потрібно звернути увагу на ігри та ігрові завдання, які розвивають пам'ять, увагу та самоконтроль, тренують вміння швидко переключатися в залежності від інструкції та вчать дотримуватися правил.

    - Для розвитку візуальної уваги можна використовувати різноманітні “пошуківки” та “вімельбухи”. Також можна шукати різні предмети вдома. Наприклад, дитячі шкарпетки, які розкладені по квартирі в неочікуваних місцях. Або пройтися квартирою та знайти певну кількість предметів певної форми чи кольору.
    - Для розвитку аудіальної уваги можна задавати кодове слово, почувши яке, дитина має виконати якусь дію. Наприклад, підстрибнути або плеснути в долоні.- Легко реалізуються вдома й ігри на розвиток просторових уявлень, коли потрібно заховати певний предмет і давати дитині інструкції. Наприклад, щоб знайти предмет треба зробити 3 кроки вперед, повернутися праворуч та ступити 5 кроків назад. Так, одночасно тренуються пам'ять, увага, просторова орієнтація та вміння дотримуватися інструкцій.
    image
    Рухливі ігри розвивають координацію, рівновагу, відчуття ритму та увагу. Наприклад, можна вдома за допомогою скотчу зробити на підлозі різноманітні доріжки (прямі, зигзаги, "класіки", аналоги твістер). Ще один варіант - якщо розкласти предмети: подушки, стільчики, книжки, – можна створити доріжку з перепонами. Тоді дитина зможе щось перестрибнути, під чимось пролізти, на щось стрибнути чи пройти рівно по лінії. Якщо вдома є м'який м'яч, можна грати у «їстівне/неїстівне» чи аналоги гри, або адаптувати гру «я знаю 5….» підкидаючи м'яч вгору.Такі ігри також сприяють сенсорній інтеграції, яка через гармонійне сприйняття та обробку стимулів зовнішнього середовища і забезпечує злагоджену роботу мозку. Окрім цього, рухливі ігри зараз будуть особливо корисні, щоб зменшити психоемоційне напруження через вимушене перебування вдома. Можна влаштовувати бої подушками, закидувати м’які іграшки у кошик.
    image
      - Оскільки зараз вся сім’я опинилася вдома – це хороша можливість попрактикувати настільні ігри. Асортимент дуже широкий і кожен може підібрати щось для себе. Більшість ігор направлені на розвиток уваги, пам’яті, швидкості реакції або дотримання черги (дочекатися свого ходу), вміння регулювати власні емоції та поведінку, аби не виказати себе супротивнику.- Такі прості заняття як конструювання, ліплення та малювання чудово тренують м’язи кисті руки, розвивають зорово-моторну координацію. Це не просто творчість, це підготовка руки до письма, основа успішного оволодіння прописними літерами. А ще зараз малювання та ліплення можуть мати психотерапевтичний ефект і допомогти впоратися зі страхами та тривогами! Більшість ігор мають певні правила, дотримуватися яких важливо, щоб залишатися у грі. Також вони мають соціально-емоційний компонент, а це важливо для формування готовності до школи. Ігри вчать спілкуватися з однолітками, співпрацювати у команді, приймати поразку та аналізувати її причини.
      image
      Тож замість строгого “сиди та вчись”, грайте з дітьми та пізнавай через гру світ разом з ними.
      Made on
      Tilda